wtorek, 13 października 2009

Web usability od strony wizualizacji. Planowanie.

Znamy już podstawy dobierania kolorów, jak pisać, ale to jeszcze za mało, żeby strona fajnie wyglądała. Czas na jedną z ważniejszych działów web designu usability na polski często tumaczone jako funkcjonalnosć strony, czyli jak sprawić aby Internauci sprawnie poruszali się po naszej stronie.
Na temat samego Web usability znajdziecie sporo informacji w Internecie (choć być może sama też kiedyś napiszę jakąś notkę na ten temat). Eksperci w tej dziedzinie zwracają uwagę np. na niepotrzebne ramki, wycinanie niepotrzebnego tekstu oraz unikanie nielinearnego tekstu. Ważne jest jednak także inne podejście - od strony ogólnej estetyki, tzw. wizualizacji (ciekawe czemu kojarzy mi sie to z przedmiotem na studiach: Metody i symulacja systemów :P). O tym chcę pisać tę notkę (i pewnie jeszcze parę kolejnych).
Web design to głównie zadbanie o trzy obszary:
- budowa techniczna strony
- struktura strony
- wizualizacja (jak strona wygląda)

Wiemy, że chcemy stworzyć stronę. Tylko... od czego by tu zacząć? W sumie odpowiedź jest prosta - od planowania :)
Pomyśl co, jak i komu chciałbyś przekazać treść zawartą na stronie. Zadecyduj o celu strony. Przy wyborze treści na stronie warto zwrócić uwagę na fakt, że treść to nie tylko słowa, ale też grafika, muzyka, klimat, interakcje, organizacja strony. Bardzo ważne są te elemnty, gdyż tylko one mogą pomóc, aby nie dochodziło do ewentualnych pomyłek (ile razy zdażyło Wam się źle zrozumieć drugą osobę podczas rozmawiania na chat'cie, gg, czy innym komunikatorze tylko dlatego że nie widziałeś niewerbalnych treści??) w rozumieniu tekstu. W ten sposób odpowiemy sobie na pytanie jak umieścić zawartośc strony (content).
Dalej jak zastanawiamy się nad tym kto jest odbircą naczej witryny warto doprecyzować sobie te pytania pytając o wiek, zaznajomienie z Internetem, (może płeć?), wykształcenie, jak dobrze znają to o czym piszemy, co chcieliby się dowiedzieć. Można także spróbować wczuć się w rolę odbiorcy i zastanowić się czego od tej strony by oczekiwał. W ten sposób łatwiej nam będzie zastanowić się nad dobraniem takiej treści która zadowoli Internautę i sprawi, że będzie korzystał z Twojej strony. To "wczucie się" często jest przedstawiane w postaci scenariuszy. Tworzy się kilka osób (należących do ludzi, którzy naszym zdaniem powinni mieć powód wejścia na naszą stronę), następnie podaje się ich fikcyjne dane i oczekiwania, powód wejścia na stronę i idealne wyjście.
I na koniec zastanawiamy się nad treścią. Pomoże nam to w następnym kroku - czyli co będzie znajdowało się na stronie.
Ważne jest aby nie była to strona o wszystkim dla wszystkich - bo jest to niemożliwe. Im węższa dziedzina i zakres tym lepiej dostosowany do użytkownika.
Przy treści dobrze jest pamiętać, że użytkownicy często mają pewne skojarzenia, które można wykorzystać, np.: kolor zielony - dobrze, czerwony - źle, linki są podkreśone i niebieskie. Dobrym pomysłem jest także wprowadzać sondy, testy, formularze odnośnie naszej strony dla użytkowników. W końcu oni najlepiej wiedzą czego naszej stronie brakuje.

Brak komentarzy: